• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utökad Netikett

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 762
Mottagna reaktioner
1 902
Poäng
1 217
Exempel på inlägg som inte uppskattas på forumet, och kan bli borttagna.

Det är inte helt enkelt alla gånger att veta vad som inte är omtyckt på ett forum, därav denna lista skapad av ChatGPT som även är granskad av forumets medlemmar. Sorterad efter vanligt förekommande längst upp.

Tänk på att vissa av dessa punkter är inte svarta eller vita, dvs det finns nyanser av dem som är helt ok.
  1. Föreslår absurda lösningar:
    • Föreslår löjliga eller opraktiska råd till dem som söker hjälp.
    • Exempel 1: "Kan du inte betala av ditt lån? Börja sälja dina njurar, de går för mycket pengar."
    • Exempel 2: "Om du har problem med ditt lån, flytta bara till ett land utan utlämningsavtal."
  2. Ifrågasätter motiv:
    • Kastar tvivel över andras intentioner eller integritet.
    • Exempel 1: "Frågar du verkligen om råd eller vill du bara att vi ska tycka synd om dig?"
    • Exempel 2: "Du låtsas bara behöva hjälp för att få uppmärksamhet, eller hur?"
  3. Spelar offer:
    • Påstår att bli orättvist behandlad när de anklagas för trolling.
    • Exempel 1: "Det är så orättvist att ni alla attackerar mig bara för att jag har en annan åsikt om lån."
    • Exempel 2: "Ni är alla så känsliga, jag säger bara vad jag tycker och nu är ni alla emot mig."
  4. Provokativa uttalanden:
    • Publicerar kontroversiella åsikter enbart för att uppröra andra.
    • Exempel 1: "Lån är bara för de som inte kan hantera sina pengar. Alla som tar lån är ekonomiska förlorare."
    • Exempel 2: "Banker utnyttjar bara dumma människor. Om du tar ett lån, så är du ett av deras offer."
  5. Förlöjligar nybörjare:
    • Hånar de som är nya eller okunniga inom ämnet.
    • Exempel 1: "Kan du inte ens förstå grundläggande räntor? Varför är du ens här?"
    • Exempel 2: "Ny på lån? Lycka till, du kommer förmodligen göra alla klassiska misstag."
  6. Medveten missförståelse:
    • Låtsas missförstå ämnet för att frustrera andra.
    • Exempel 1: I en diskussion om återbetalningsplaner kan en troll säga, "Varför pratar ni om återbetalning? Bara betala hela lånet på en gång."
    • Exempel 2: "Räntor spelar ingen roll, bara ta ett lån med så hög summa som möjligt."
  7. Skryt:
    • Skryter om sin egen ekonomiska situation för att förminska andra.
    • Exempel 1: "Jag behövde aldrig ta ett lån eftersom jag alltid har haft en stabil inkomst. Ni borde prova att arbeta hårdare."
    • Exempel 2: "Att ta lån är för dem som inte planerar sin ekonomi väl. Jag har alltid kunnat spara till det jag behöver."
  8. Personliga angrepp:
    • Förolämpar eller förminskar andra forumdeltagare.
    • Exempel 1: "Du måste vara riktigt dum om du tror att det där är en bra idé. Seriöst, tänk efter lite."
    • Exempel 2: "Din ekonomiska okunskap är pinsam. Hur klarar du ens av att betala dina räkningar?"
  9. Kommentarer utanför ämnet:
    • Medvetet avleder diskussioner genom att ta upp orelaterade ämnen.
    • Exempel 1: I en tråd om personliga lån kan en troll säga, "Varför pratar vi om lån? Låt oss prata om senaste fotbollsmatchen istället."
    • Exempel 2: "Lån är tråkiga. Någon som vill prata om det senaste datorspelet istället?"
  10. Överdriven sarkasm:
    • Använder sarkasm för att håna eller irritera.
    • Exempel 1: "Åh, självklart är att ta ett lån det mest briljanta du kan göra. Vad kan gå fel?"
    • Exempel 2: "Ja, för att ta ett lån är verkligen den bästa lösningen på alla dina problem. Verkligen genialt."
  11. Hånar eller förlöjligar intressen:
    • Driver med andras hobbys eller intressen.
    • Exempel 1: I ett forum om budgetering kan ett troll säga, "Alla som bryr sig om att spara pengar är bara snåla."
    • Exempel 2: "Varför skulle någon ens orka göra en budget? Lev lite istället för att räkna varje krona."
  12. Översvämning med memes eller GIFs:
    • Fyller trådar med orelaterade bilder eller memes.
    • Exempel 1: Svarar på en diskussion om lån med en mängd katt-GIFs.
    • Exempel 2: Överöser en tråd om bolåneräntor med memes om festande.
  13. Skrämseltaktik:
    • Skrämmer användare med extrema eller osannolika scenarier.
    • Exempel 1: "Om du missar en betalning på ditt lån kommer inkassobolaget att ta allt du äger."
    • Exempel 2: "Ta inte ett lån, banken kommer att förfölja dig resten av livet om du missar en betalning."
  14. Enstaka ords svar:
    • Använder avvisande eller odugliga enstaka ord svar på genuina frågor. Kan finnas undantag här, tex när snabbhet är viktigt vid svar på ett visst ämne av akut karaktär. Man gör då bra i att komplettera svaret senare.
    • Exempel 1: "Behöver jag verkligen refinansiera mitt lån?" – "Kanske."
    • Exempel 2: "Är detta en bra tid att ta ett bolån?" – "Nej."
  15. Förminskar oro:
    • Förminskar allvaret i andras ekonomiska problem.
    • Exempel 1: "Du är orolig för ett lån på 50 000 kronor? Det är ingenting, det kan du betala av på en månad."
    • Exempel 2: "Varför klagar du över dina lån? Många har det mycket värre än du."
  16. Förlöjligar budgeteringsinsatser:
    • Hånar användare för att de försöker budgetera eller spara pengar.
    • Exempel 1: "Varför ens bry sig om att budgetera? Bara spendera allt och njut av livet."
    • Exempel 2: "Du budgeterar? Det låter som något bara tråkiga människor gör."
  17. Uppmuntrar ansvarslöshet:
    • Uppmanar användare att fatta dåliga ekonomiska beslut.
    • Exempel 1: "Ta ut så många snabblån du kan och spendera allt på något roligt."
    • Exempel 2: "Du borde skaffa fler kreditkort och maxa alla, det är det bästa sättet att leva stort."
  18. Falska framgångshistorier:
    • Berättar påhittade historier om egen framgång för att lura andra.
    • Exempel 1: "Jag tog ett snabblån och nu är jag miljonär tack vare min investering i kryptovaluta. Alla borde göra det."
    • Exempel 2: "Jag hade massor av skulder men tog ett lån från en okänd långivare och nu är jag skuldfri. Det är så lätt."
  19. Översimplifierar komplexa problem:
    • Ger simpla svar på komplexa ekonomiska frågor för att förvirra eller vilseleda.
    • Exempel 1: "Bara ta ett lån, det löser alla dina problem på ett ögonblick."
    • Exempel 2: "Om du har skulder, bara låna mer pengar tills du inte har några problem kvar."
  20. Överdriven pessimism:
    • Sprider överdrivet negativa synpunkter för att skrämma andra.
    • Exempel 1: "Alla som tar ett lån kommer att hamna i evig skuld och förlora allt de äger."
    • Exempel 2: "Det finns ingen bra anledning att ta ett lån. Du kommer bara att ångra det och det kommer att förstöra ditt liv."
  21. Blandar in politik:
    • Drar in politiska åsikter för att provocera eller avleda diskussionen.
    • Exempel 1: "Det är regeringens fel att vi ens behöver lån. Om de gjorde sitt jobb skulle ingen behöva låna pengar."
    • Exempel 2: "Bankerna är bara ute efter att tjäna pengar tack vare de korrupta politikerna som stödjer dem."
  22. Överdriver egen kunskap:
    • Låtsas vara en expert för att ge felaktiga råd eller förminska andras kunskap.
    • Exempel 1: "Som en tidigare bankdirektör kan jag säga att alla lån är en fälla. Bara idioter tar lån."
    • Exempel 2: "Jag har studerat ekonomi i 20 år och jag kan säga att alla råd du får här är värdelösa."
  23. Cynisk humor:
    • Använder mörk eller cynisk humor för att håna eller sänka stämningen.
    • Exempel 1: "Att ta ett lån är som att be om att bli rånad lagligt. Lycka till med det."
    • Exempel 2: "Att diskutera lån här är som att diskutera hur man bäst kan sänka sitt eget skepp. Det är dömt att misslyckas."
  24. Ständiga klagomål:
    • Klagar konstant över samma sak för att trötta ut eller irritera andra.
    • Exempel 1: "Varför diskuterar vi ens lån? Det är alltid samma tråkiga ämne."
    • Exempel 2: "Jag är så trött på att höra om lån. Kan vi inte prata om något intressant istället?"
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp